Thursday, 29 May 2025

...

 Charles Jencks  Cells of Life (Komórki Życia)

Cells of Life składa się z ośmiu form terenu i łączącej grobli, które otaczają cztery jeziora i płaski parter. Formy terenu oznaczają wejście do Jupiter Artland i nawiązują do komórkowego procesu mitozy.

  Charles Jencks należy do najbardziej wpływowych praktyków i teoretyków sztuki i architektury w Wielkiej Brytanii. Był pionierem „formowania terenu” jako syntezy rzeźby, projektowania ogrodów i myśli konceptualnej. Jego wielkoskalowe formy terenu są inspirowane prehistorycznymi ziemnymi pracami i najbardziej zaawansowanymi naukowymi zrozumieniami natury.

  Widziany z góry układ dzieła Jencksa w Jupiter Artland ukazuje, w jaki sposób komórki dzielą się i rozmnażają, prezentując wczesny podział komórki na błony i jądra, co stanowi monumentalną celebrację mikroskopijnych podstaw życia.

„Projektowanie krajobrazu ma jedną wielką cechę, którą doceniłem dopiero po pewnym czasie. Ze wszystkich sztuk jest to najbardziej kosmiczna.” 

„Uczucie poprzedza myśl, emocja poprzedza zrozumienie. Ale jak w przypadku każdej sztuki, można poczuć, czy pod powierzchnią dzieje się coś więcej, rzeczy, które ujawniają się tylko tym, którzy się tym przejmują, tym, których pociąga do przodu większe znaczenie. Dziwne przyciąganie zaprojektowanego krajobrazu polega na obietnicy podróży od zmysłów do umysłu. Przyjemny sposób myślenia bez świadomej pracy; sposób nawiązania relacji z naturą, zanim się zorientujesz”.

Charles Jencks

https://www.jupiterartland.org/art/cells-of-life/
























Tuesday, 27 May 2025

jupiter artland




Rachel Maclean  upside mimi ᴉɯᴉɯ uʍop
Łącząc animację i architekturę, upside mimi ᴉɯᴉɯ uʍop przybiera formę opuszczonego sklepu przy głównej ulicy, zlokalizowanego w lesie w Jupiter Artland.
Maclean zaczerpnęła inspirację z przestrzeni komercyjnych jako miejsc pożądania, łącząc to z rolą, jaką lasy odgrywają w baśniach, będąc jednocześnie miejscami magii, niebezpieczeństwa, transformacji i miejscami, w których normalne zasady codziennego życia już nie obowiązują. Na końcu leśnej ścieżki sklep z zabawkami – pozornie opuszczony i zaniedbany na zewnątrz – po wejściu okaże się być odwróconym do góry nogami światem kreskówkowej księżniczki Mimi. Pierwsza w pełni animowana bohaterka Maclean, Mimi, jest mroczną, wyniosłą postacią  naszego pokolenia, która zaprasza nas do wywróconego do góry nogami świata kapitalizmu końcowego; baśni XXI wieku o konsumpcyjnym pożądaniu.








Andy Goldsworthy Clay Tree Wall


JONATHAN BALDOCK: WARM INSIDE
Sugestywna instalacja dwunastu wiszących rzeźb zamówiona przez Accelerator, Sztokholm, w 2021 roku. Ta grupa naturalnej wielkości kokonów mieści i chroni ciała na skraju metamorfozy. Ręcznie przędzona wełna, włókna barwione roślinami i misternie tkane kosze składają się na dzieła z ceramicznymi dłońmi, stopami i maskami w środku. Niektóre z dzieł zawierają suszoną lawendę, roślinę używaną jako środek uspokajający, konserwujący i chroniący przed infekcjami oraz w obrzędach pogrzebowych od setek lat. Rzeźby przywołują zarówno macicę, jak i grób jako struktury, które otaczają, chronią i balsamują, oznaczając zarówno początek, jak i koniec.








Jim Lambie A Forest
A Forest składa się z mozaikowych paneli pomalowanych sprayem chromu, z których każdy jest odchylony w rogach, aby odsłonić dodatkowe panele w kolorze tła. Lustrzane panele powierzchni odbijają las Jupiter Artland, a odbicie zmienia się z każdą mijającą porą roku.





Anish Kapoor  Suck
Suck to stroma i pozornie nieskończona, zakrzywiona metalowa rynna wdzierająca się w ziemię niczym podziemny kanał. Umieszczona pośród lasu Jupiter Artland, rynna jest otoczona siedemnastostopową kwadratową klatką.


Antony Gormley  Firmament
Firmament jest zbudowany z 1019 stalowych kulek, które są utrzymywane w przestrzeni przez 1770 stalowych elementów o różnej długości. Są one zespawane ze sobą, tworząc nieregularną, wielokątną strukturę, której forma rozpuszcza się i rozwiązuje w przestrzeni. Dzieło sztuki zostało zaprojektowane poprzez skanowanie własnego ciała artysty.




Ian Hamilton Finlay Świątynia Apolla
Świątynia Apolla to rzeźba w stylu neoklasycznym. Tekst wyryty w złocie biegnie wokół podstawy kopuły świątyni, przerabiając początek tekstu Waltera Patera z 1893 r. „Apollo w Pikardii”, aby przypisać jego słowa do Saint-Justa: „Kolejny po Apollu tytaniczny bunt w jego sercu… bóg definitywnie na wygnaniu – LA St-Just”.




Ian Hamilton Finlay X Muza
Xth Muse przedstawia rzeźbioną głowę Safony, stojącą na smukłej kolumnie z kamienia portlandzkiego o wysokości ośmiu stóp.





Shane Waltener  Over Here
Over Here to konstrukcja zbudowana z żyłki wędkarskiej i przymocowana na wzór pajęczyny między dwoma drzewami na skraju lasu Jupiter Artland.
Podobnie jak wiele prac zainstalowanych w Jupiter Artland, Over Here bawi się napięciem inherentnym dodawaniu obiektu kulturowego do pięknego, quasi-naturalnego otoczenia. Jego koronkowa forma oznacza, że ​​dzieło sztuki migocze między wpasowaniem się, niemal niewidocznie, w otoczenie a deklarowaniem się jako ingerencja człowieka. Jeśli zarówno jego materiały, jak i forma sugerują schwytanie niczego niepodejrzewającej ofiary, dzieło w rzeczywistości działa delikatnie, aby zwabić, schwytać i oprawić spojrzenie widza.

Został on strategicznie umieszczony, aby panoramiczne widoki lasów, pól i wzgórz można było zobaczyć okiem sieci. W ten sposób tkana sieć staje się swego rodzaju mapą, narzędziem do orientacji, oferującym specyficzne doświadczenie otaczającego środowiska.




Nathan Coley  In Memory
In Memory przybiera formę małego, prywatnego cmentarza, umieszczonego w betonowej obudowie. Nazwy, którymi wyryto nagrobki, zostały przez artystę wymazane, aby stworzyć niepokojące wymazanie.Na potrzeby In Memory Nathan Coley pozyskał nagrobki, które z różnych powodów zostały usunięte z ich dawnych miejsc, a nazwiska, którymi były wyryte, zostały wymazane. Tradycyjny gest rzeźbiarski – rzeźbienie – połączył się tutaj z aktem ikonoklastycznym i przywłaszczeniem, w tradycji readymades Duchampa.

Rezultatem jest zbiór niepokojących i niepokojących obiektów, w których wymazanie imienia od razu sugeruje wymazanie dokonane przez samą śmierć i zwraca szczególną uwagę na to, co jest ogólne lub kulturowe w prywatnych pomnikach – mianowicie na te formy adresu lub dedykacji, które stanowią ramy żałoby.

In Memory tworzy przestrzeń i miejsce, oddzielone od otoczenia, dając nam przestrzeń do refleksji nad tym, co oddziela żywych od umarłych i nad tym, jak wyznaczamy tę granicę.



Pablo Bronstein  Rose Walk

Rose Walk składa się z dwóch dziesięciometrowych pawilonów połączonych dwudziestopięciometrowym ogrodem różanym. Oba pawilony zbudowano w dwóch różnych stylach architektonicznych; jeden jest gotycki, a drugi jest przykładem stylu chinoiserie.Rose Walk to jedno z największych dzieł plenerowych Pabla Bronsteina. Te imponujące i wyszukane dzieła sztuki jednocześnie pełnią funkcję wejść i ozdobnych ram wąskiej promenady. Oprócz dodania Rose Walk do stałej kolekcji, Jupiter Artland zlecił wykonanie występu na żywo, który odpowiadał na przeciwstawne formy architektoniczne dzieła sztuki.





Tracey Emin  I Lay Here For You

to monumentalna rzeźba z brązu odsłonięta w 2022 roku przedstawia leżącą kobietę  długości 6 metrów, ułożoną na polanie wśród starych buków i otwartych łąk.Postać ma zamknięte oczy, a jej ciało jest wystawione na widok, lecz jej spojrzenie skierowane jest do wewnątrz – jakby była w stanie medytacji, bezbronności lub oczekiwania.

Rzeźba ta mówi o miłości, która nie zawsze jest odwzajemniona,o wrażliwości, którą często ukrywamy,i obecności kobiety w naturze – jako części jej cyklu, życia i przemijania.

Sama artystka określiła tę rzeźbę jako gest oddania – „Leżę tutaj dla ciebie” – pełen czułości i gotowości na relację, ale też ukazujący siłę w bezruchu.





Anya Gallaccio The Light Pours Out Of Me
"Światło wylewa się ze mnie", przybierając formę współczesnego szaleństwa lub groty, ukłonu w stronę brytyjskiego krajobrazu XVIII wieku. Ściany falują ametystem. Uwodzicielskie i zmysłowe skupiska kryształów, tworzące myląco gładką, ale zdradziecko poszarpaną powierzchnię.





Sara Barker  Separation in the Evening



Christian Boltanski  Animitas
Animitas składa się z ponad dwustu małych japońskich dzwonków, z których każdy jest przymocowany do długiej łodygi posadzonej na wyspie w Duck Pond w Jupiter Artland. Dzwonki dzwonią na wietrze, uwalniając to, co Boltanski opisał jako „muzykę dusz”.Animitas to jedna z najbardziej imponujących wielkoskalowych instalacji plenerowych Christiana Boltanskiego. Dzwony są celowo rozmieszczone tak, aby odtworzyć mapę gwiazd w noc narodzin artysty, 6 września 1944 r.

Upamiętnienie własnego życia przez Boltanskiego jest połączone z poświęceniem pamięci o życiu innych – Animitas miało być słuchowym odpowiednikiem chilijskiej tradycji sanktuariów pamięci „animitas”.



Tania Kovats Rivers
Rivers składa się ze stu okazów wody ze stu różnych rzek wokół Wysp Brytyjskich. Okazy zostały zebrane, poddane destylacji i przechowywane w stu zamkniętych słoikach o jakości muzealnej i umieszczone w skonstruowanym boathouse.Każda próbka wody może być rozumiana jako przechowująca fizyczne „wspomnienia” konkretnych czasów, miejsc i wydarzeń, zachowując je na zawsze. Na zewnątrz boathouse nazwy rzek, z których pobrano próbki wody, są zapisane, wygrawerowane na drewnianej powierzchni zewnętrznej.






Marc Quinn  Bomba miłości
Love Bomb to 12-metrowa orchidea. Rzeźba wyróżnia się jako moment nadmiaru i nienaturalności pośród zdecydowanie nietropikalnego otoczenia Pentland Hills.


 







LinkWithin